Voordat je begint
Wanneer je start met het verkennen en werken met Tracks is het zinvol om de visie achter deze blended learning methode te lezen.
Omdat wij uitgaan van Flipping the classroom is het belangrijk om eerst de leerlingen zelfstandig online aan de slag te laten gaan in de betreffende unit, voordat je de eerste les geeft. Tevens adviseren we je een aantal (proef)lessen te geven (bijv. 4 – 8 weken). Zo ervaar je veel beter het effect van Tracks.
Starten met Tracks
Stappenplan
Om een vlotte start te maken volgt u onderstaand stappenplan:
Beheerder
- Leerlingen accounts aanmaken of via ELO laten inloggen (VO/ISK). Uitleg voor MBO.
Zet eventueel de extra ondersteuning voor dyslexie aan voor bepaalde leerlingen. - Leerkrachtenaccounts aanmaken en koppelen aan de juiste klas.
- De klassen koppelen aan het abonnement via Beheer > Abonnementen.
Privacy
Wij nemen de privacy van je leerlingen serieus. Daarom zijn wij aangesloten bij het Privacyconvenant Onderwijs.
Leerkracht / Leerling
- Starten met leerlingen; inloggen via https://learning.holmwoods.eu
Leerlingen starten met een niveaubepaling (instaptoets) en gaan op hun eigen niveau aan het werk.
Wil je dat leerlingen (allemaal) op een bepaald niveau starten, stel dit dan in via de cursusinstellingen voordat de leerlingen gestart zijn.
- Laat de leerlingen wekelijks bijvoorbeeld ca. 33% van de unit afmaken (de eerste week 33%, de tweede week 67%, de derde week 100%, enz.). Natuurlijk bepaal je zelf het tempo afhankelijk van het gewenste eindniveau.
- Bij rode scores of hele hoge scores (>90%) het niveau van een leerling aanpassen.
Pictogrammen
Woordenschat | |
Leesvaardigheid | |
Luistervaardigheid | |
Spreekvaardigheid | |
Schrijfvaardigheid | |
Grammatica |
Kleurcodering
Op basis van de score die de leerling behaalt, krijgt een afgeronde oefening een kleur. Rood <55% (onvoldoende) Oranje 55% – 75% (voldoende) Groen >75% (goed)
Klassikale les
- Bij Tracks Full Course (met boeken) geef je de lessen vanuit de handleiding en bij Tracks Online geef je de lesson vanuit de online Lesson plans. De leerlingen werken natuurlijk online verder, want ze moeten ‘voor blijven lopen‘ op je klassikale lessen. Gebruik hiervoor de slimme doelen.
Opbouw en kenmerken Tracks
Niveaus: A1 – B2
De Pre-A1 niveaus zijn online beschikbaar voor leerlingen die het A1 niveau nog niet bereikt hebben. Elk niveau bestaat uit 12 units en een unit beslaat 3 weken. We gaan uit van 3 lesuren per week.
Voorbeeld opbouw per week:
- 1 lesuur zelfstandig online
- 1 lesuur met praktische oefeningen vanuit de student’s books
- 1 lesuur werken de leerlingen aan het project vanuit de student’s books.
Als docent kan je ook kiezen voor een andere indeling, afhankelijk van uw onderwijssituatie.
Het kiezen van de juiste Track
U kunt op klasniveau en op leerling niveau kiezen voor de juiste Track. Standaard staat de Central Track ingesteld voor de hele klas. U kunt voor 1 of enkele leerlingen een andere Track instellen of de standaard Track wijzigen.
De klassikale les: student’s & teacher’s books
De les voorbereiden
1. Bekijk de unitinformatie in het teacher’s book Bekijk de unitdoelen die zijn gesteld voor de leerlingen. Lees tevens de korte samenvatting van het online verhaal en de grammatica die aan bod komt.
2. Ga naar de eerste of volgende les in het teacher’s book Lees de activiteiten die in de handleiding staan beschreven en zet de smartboardbronnen klaar voor gebruik.
De les geven
Als de leerlingen minimaal 50% van de unit gedaan hebben geef je de eerste proefles. Nadat de leerlingen online hebben geoefend, komen ze goed voorbereid het klaslokaal binnen.
In de les ligt de nadruk op actief bezig zijn met Engels. De leerlingen gebruiken hiervoor het student’s book waarmee ze rollenspellen oefenen, schrijfopdrachten maken en het Engels gebruiken in hun eigen situaties. Gebruik de smartboardbronnen en Extra Materials voor de leerlingen om de lessen nog interactiever te maken. Volg het teacher’s book en weet dat de leerlingen het Engels écht aan het toepassen zijn!
Thema's en grammatica
De thema’s en grammatica vindt u in het dashboard > onderwijzen > lessen.
De klassikale les: online lesson plans
De les voorbereiden
1. Lees het verhaal Download en lees het verhaal van de unit waarmee je aan de slag gaat tijdens de les.
2. Kies de activiteiten die je wilt doen Download de Activity sheets van de betreffende unit en maak een keuze uit de activiteiten. Zet indien vermeld bij de activiteit de smartboardbronnen klaar voor gebruik.
De les geven
Als de leerlingen minimaal 50% van de unit gedaan hebben geef je de eerste proefles. Nadat de leerlingen online hebben geoefend, komen ze goed voorbereid het klaslokaal binnen.
In de les ligt de nadruk op actief bezig zijn met Engels. De bijgeleverde lesplannen en smartboardbronnen leveren inspiratie voor interactieve lessen, rollenspellen en groepsopdrachten. Zorg dat de leerlingen actief bezig zijn met Engels en wees creatief!
De Lesplannen gebruiken
Je kunt de bijgeleverde lesplannen op verschillende manieren inzetten:
- Je kunt de activiteiten/instructies die wij hebben ontwikkeld precies volgen
- Je kunt een keuze maken uit de activiteiten (je hoeft niet alles te doen)
- Je kunt variëren op de door ons ontwikkelde activiteiten
- Je kunt eigen ideeën en werkvormen toevoegen aan je lessen
Thema's en grammatica
De thema’s en grammatica vindt u in het dashboard > onderwijzen > lessen.
Slimme doelen / Handmatige doelen
Wanneer kiest u voor een slim doel of een handmatig doel?
Als uw leerlingen allemaal op hetzelfde niveau en unit zitten, dan is een handmatig doel eenvoudiger in gebruik.
Wanneer u gedifferentieerd of gepersonaliseerd werkt in de klas, dan kunt u beter gebruik maken van de Slimme doelen.
Alerts
Wanneer u meerdere klassen met tientallen leerlingen of studenten onder uw hoede heeft, is het soms lastig om alle voortgangen en prestaties te blijven volgen. U bent vooral benieuwd naar afwijkende patronen, slechte prestaties, langzame voortgang, maar ook uitzonderlijk goed prestaties.
Daarom introduceren wij alerts, die u laten weten wanneer een leerling een afwijkend patroon laat zien.
Toetsen
Tijdens het werken in de online leeromgeving van Holmwood’s vindt er continue “assessment” plaats. Daarnaast hebben wij online en offline toetsen.
De (online) unittoets
Elke unit wordt afgerond met een online toets. Deze kan door de leerling gedaan worden wanneer:
– hij alle oefeningen voldoende (oranje of groen) heeft afgerond
– de docent de toets vrijgeeft Meer info…
Slaagt de leerling voor de toets dan gaat hij naar de volgende unit. Zakt de leerling voor de toets, dan krijgt hij een aantal extra oefeningen gevolgd door een tweede toetspoging. Wanneer de leerling voor de tweede keer de toets niet haalt moet hij de unit opnieuw doen. Meestal is er dan wat aan de hand, dus voor u als docent een signaal.
De ‘offline’ toetsen
Tevens zijn er ‘papieren’ toetsen beschikbaar in PDF en Google docs formaat met een correctiemodel. Deze toetsen kunt u downloaden bij Onderwijzen > Lessen.
Bekijk een voorbeeld van een unit toets; Elementary (A2).
De PDF toetsen kunnen op elk gewenst moment worden afgenomen (onafhankelijk van de voortgang van de leerling in online leeromgeving. Tevens ben je als docent/team vrij om te bepalen hoeveel (offline) toetsen je afneemt. De toetsen in Google Docs format maken het u gemakkelijk om zelf een toets samen te stellen op basis van meerdere unit-toetsen.
De ‘offline’ toetsen zijn bij een proeflicentie niet zichtbaar.
Contact opnemen
Heeft u ondersteuning of advies nodig? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen u graag verder.
Contactgegevens
Holmwood’s Onderwijs
Kazemat 29
3905 NR Veenendaal
Telefoon
085 303 8478
Verkoop
sales@holmwoods.eu
Support
support@holmwoods.eu