SLIMME DOELEN
Adaptieve planning per leerling
Met Tracks en Tweens krijgen de leerlingen de vrijheid om op eigen niveau en tempo te leren, maar als docent bepaal je met een slim doel eenvoudig de kaders.
Persoonlijk doel motiveert
Per klas of leerling kunt u een slim doel instellen voor een langere periode, bijvoorbeeld een schooljaar. Een basisschoolleerling met een uitstroomadvies naar het vmbo kan bijvoorbeeld een ander einddoel hebben dan een leerling die naar het vwo gaat. In het voortgezet onderwijs komen leerlingen met een verschillend startniveau Engels de klas binnen, maar werken ze veelal toe naar hetzelfde eindexamen.
Wanneer het einddoel is bepaald, rekent het systeem uit wat de leerling per week moet doen met een geschatte werktijd. Met de weekdoelen krijgen de leerlingen grip op hun eigen leerproces, wat de motivatie verhoogt.
Eigen regie binnen kaders
Bij het oefenen ziet de leerling zijn weekdoel en voortgang. Werkt de leerling harder dan het weekdoel dan berekent het systeem dat hij de resterende weken iets rustiger aan kan doen. Boekt de leerling minder voortgang dan gepland, dan kan de leerling de daaropvolgende weken zichzelf weer ‘op schema’ werken. Hiermee heeft hij optimale regie over zijn eigen leertraject binnen de gestelde kaders.
Overzicht en rust voor de docent
Als docent stelt u voor de hele klas of per leerling met een paar klikken het gewenste einddoel in. Omdat het systeem wekelijks berekent hoe elke leerling ervoor staat ten opzichte van het einddoel, kunt u in één oogopslag zien wie er op schema ligt en wie achterloopt. Wanneer leerlingen te lang achterlopen, krijgt u van ons een seintje middels een Alert. Eenmaal ingesteld, doet het slimme doel de rest voor u.
Van week- naar jaardoel
Voor elke leerling kun je zien welke voortgang hij boekt door het jaar heen. De groene lijn geeft de werkwijze van de leerling aan ten opzichte van de weekdoelen (blauwe lijn). Omdat elke leerling uniek is zie je die verschillen ook hier terug en levert dat soms een mooie aanleiding op voor een goed gesprek. Welke leerweg de leerling ook aflegt, met het slimme doel werkt hij altijd naar het gewenste einddoel toe.